Om de verschillende bedrijfsprocessen in de schrijnwerkerij te ondersteunen bestaan er specifieke softwarepakketten: tekenprogramma's, boekhoudsoftware, "track and trace" pakketten, configuratiemodules,.... Elk pakket heeft zijn specialisatie en is expert in het eigen domein. Eén totaalpakket dat in alle facetten 'state of art' is, blijkt te dikwijls een verkooppraatje.
Dé ideale oplossing is zoals steeds "van alles het beste". Maar... in veel schrijnwerkerijen staan deze verschillende pakketten dikwijls op aparte eilandjes te werken. En dit is nu juist het grote aandachtspunt: Kunnen deze pakketten efficiënt samenwerken? Met andere woorden: kunnen deze pakketten gekoppeld en gesynchroniseerd worden om de werklast te verminderen en fouten te vermijden?
Uitgaande van de kernactiviteiten, namelijk het verkopen en realiseren van projecten, stellen we de operationele planning centraal. Van hieruit houd je de controle en heb je een overzicht over alle projecten. Concreet betekent dit dat je planningssoftware gemakkelijk te koppelen en te synchroniseren is met andere externe pakketten.
TIP: Alvorens te investeren in eender welk softwarepakket, maak de inventaris van de huidige modules en evalueer de koppeling- en synchronisatiemogelijkheden.