Een goede planning zal je tevreden klanten bezorgen en veel geld doen besparen. Plannen blijft het moeilijke evenwicht zoeken tussen vragen en eisen van je klant en het best haalbare voor je organisatie.
Om de efficiëntie en de daaruit voortvloeiende rentabiliteit voor je schrijnwerkerij te optimaliseren is het aangewezen om, zoveel als mogelijk, met gelijkmatige productievolumes te werken. Twee specifieke situaties kunnen zich voordoen:
Naast het samenstellen van het product moet een configuratiepakket ondersteuning bieden bij de calculatie van de kostprijs, de opmaak van de offerte, het opstellen van de bestellijsten en het aanmaken van de werkplaatsinstructies.
De beste offertes zijn ongetwijfeld deze die je binnenhaalt. Immers, de offerte moet ervoor zorgen dat je prospect kiest voor je product en dienstverlening. Hou er dan ook rekening mee dat alle aspecten en rubrieken van je offerte bijdragen tot een rendabel project.
Plotse en "double digit" prijsverhogingen, explosies van energieprijzen en indexaties van lonen hebben een serieuze impact op je kostprijs. In deze uitermate volatiele tijden is "margebewaking" binnen je bedrijfsvoering dus van (over)levensbelang. Een concurrentiële prijszetting, een financiële- en operationele opvolging en een correcte nacalculatie zijn, op vandaag, de aandachtspunten om niet voor verrassingen komen te staan. Geïntegreerde software-pakketten zijn geen overbodige luxe om dit, in "real time" te registreren en te analyseren.
De levering van de bestelde materialen, nodig voor de gerealiseerde projecten durft, in deze onzekere tijden, op zich laten wachten. Dit vraagt de nodige flexibiliteit om alsnog de afspraken met de klant na te komen. Maar flexibiliteit vraagt overzicht van de operationele planning.
Alles gaat altijd goed tijdens het productieproces in je schrijnwerkerij, tot er zich haperingen voordoen. Iedereen kent het wel: alles goed ingepland, alle materialen geleverd, productie gestart en dan blijkt dat één van de profielen beschadigd is, slecht gelakt is of de vleugel valt bij het inhangen en de hoek is stuk. De vleugel moet dus opnieuw gemaakt worden, maar het order is ondertussen meer dan half verzaagd. Enkele ramen zullen dus niet afgewerkt kunnen worden.
Verkoopprijzen zijn, uit concurrentiële overwegingen, bij voorkeur gebaseerd op marktconforme prijzen. Een goede nacalculatie is dan van levensbelang om je rentabiliteit te bewaken en je efficiëntie te meten. Nacalculatie bestaat er in om de effectieve kosten van al je materialen en je werktijden te kunnen toewijzen aan de facturen die je maakt. Eigenlijk is nacalculatie eenvoudiger dan op voorhand te calculeren. Je moet alleen weten waar je moet op letten. Heel veel hangt af van een correcte registratie. De boekhouding is een evidente bron voor inkomende facturen. Een goede tijdsregistratie gekoppeld aan je operationele planning helpt je snel op weg om ook de juiste verdeling te maken.
In de vorige tipbrieven hebben we de verschillende bedrijfsprocessen (7) in kaart gebracht en toegelicht. Om deze processen zoveel mogelijk te automatiseren en op elkaar af te stemmen doe je beroep op softwarepakketten, speciaal ontwikkeld voor de schrijnwerkerij. Wijzelf onderscheiden daarvoor 3 standaardpakketten, die indien nodig verder gepersonaliseerd kunnen worden en perfect kunnen gesynchroniseerd worden met externe pakketten zoals bv. het boekhoudpakket.
Niks zo erg als iets vergeten te factureren. De kans dat je klant vraagt waar zijn factuur blijft, is eerder klein. Door je facturatie te koppelen aan de operationele planning vermijd je dit probleem. Lees hier enkele tips om dit vlot te laten verlopen:
Het order is binnengehaald - gefeliciteerd - en de productie is gepland. In de totale operationele planning is het logistieke proces een belangrijke tussenstap. Al van bij de intake van een order is het duidelijk: de klant komt zelf afhalen, we leveren zelf of we leveren en plaatsen. Deze situaties bepalen in grote mate het logistiek proces. Door optimalisatie kunnen hier heel wat - onverwachte - kosten of verplaatsingen worden vermeden. Hoe gaan we tewerk?
In de werkplaats van een schrijnwerkerij komen drie elementen samen: mensen, middelen en de flow. In veel werkplaatsen worden werkbestanden rechtstreeks naar de machines gestuurd en krijgen werknemers hun opdrachten op papier om hiermee aan de slag te gaan. De papieren volgen dus de werkstukken. Je wil het productieproces echter optimaliseren? Over-weeg dan om de werkplaats 'online' aan te sturen.
Je hebt goed geluisterd naar de klant, een gepaste offerte gemaakt en door een goede opvolging werd het order binnengehaald. De volgende stap is het maken van een goede planning, die je veel tevreden klanten kan bezorgen en veel geld doet besparen.
Het order werd binnengehaald en de planning is opgemaakt. Na het opmaken van de "behoeftelijst" wordt de voorraad gereserveerd en de benodigde artikelen besteld. Daar we voornamelijk te maken hebben met "make-to-order" producties onderscheiden we twee categorieën artikelen: voorraad- en project gerelateerde artikelen.
In onze reeks over het automatiseren van de bedrijfsprocessen in de schrijnwerkerij starten we bij de aanvraag van een werk of project. Kortweg, we volgen hier de "customer journey" of het traject dat de klant aflegt tot de beslissing. We proberen daarbij zo kort mogelijk op de bal te spelen. Data en het verkrijgen daarvan zijn uitermate belangrijk om de kans op succes te optimaliseren.
De marktstructuren en de manier van zakendoen maken een fundamenteel veranderingsproces door. Ook in de schrijnwerkerijsector zien wij schaalvergroting op gang komen. Meer en meer wordt er een onderscheid gemaakt tussen de fabrikant voor de productie en de dealers voor de verkoop en de plaatsing. De digitalisering van de schrijnwerkerijen, verder aangewakkerd door de COVID-problematiek, is op vandaag de sleutel voor de interne en externe connectiviteit. Daarvoor is men op zoek naar softwareoplossingen, waarmee men op elk moment via computers, tablet of app met elkaar kan communiceren en informatie uitwisselen.
Digitalisering en automatisatie zijn vandaag een basisvoorwaarde voor de efficiëntie en rentabiliteit van uw schrijnwerkerij. Softwarepakketten, speciaal ontwikkeld voor uw sector, die vlekkeloos samenwerken zijn nodig voor de perfecte doorstroming van de projecten in uw bedrijfsproces. Doe daarvoor zeker beroep op een ervaren softwareontwikkelaar die de bedrijfsprocessen van een schrijnwerkerij door en door kent.
Naast de mogelijkheden van uw softwarepakket, zijn de ondersteuning bij de implementatie en vooral de support bij het gebruik essentieel. Aspecten zoals kennis en ervaring, bereikbaarheid en snelheid zijn hier determinerend. Niemand ziet graag zijn werking gestoord of opportuniteiten onbenut, door een gebrekkige support.
Het TECHWIN-team wenst jullie een gezond en succesvol 2021. Hopelijk kunnen we binnenkort terug leven en werken onder "normale" omstandigheden. TECHWIN is en blijft ter beschikking om jullie te helpen bij alle software- en automatisatie vragen en projecten.
Duidelijke symbolen voor een efficiënte planning Een duidelijke planning komt zowel de efficiëntie als de rentabiliteit van je schrijnwerkerij ten goede. De kunst van een overzichtelijke planningzit voor een belangrijk deel in het gebruik van duidelijke en voor iedereen onmiddellijk herkenbare symbolen.
Voorraad- en magazijnbeheer zijn nauw verbonden met elkaar. Het voorraadbeheer geeft maximum en minimum hoeveelheden aan en genereert automatisch aankoopsignalen. Dit zorgt er meestal voor dat er nooit tekorten zijn: de zogenaamde ‘stock breaks'. Bovendien ga je op deze manier het teveel aan zichtvoorraad naar beneden brengen zonder het risico op tekorten te vergroten. Het kapitaal dat in dode voorraad zit komt zo vrij.
In de vorige tipbrief hebben we aangetoond wat we verstaan onder maatwerk en de toegevoegde waarde ervan voor je bedrijf. Ter illustratie lichten wij enkele, bij klanten, uitgewerkte personalisaties toe.
Heel wat softwareprogramma's voor de schrijnwerkerij zijn standaardpakketten met quasi dezelfde functionaliteiten. De software past zich niet aan, dat betekent dat u het bedrijfsproces zo moet inrichten dat het aansluit bij de werking van de software. Een eventuele unieke werkwijze die concurrentievoordeel kan opleveren, gaat hierbij verloren.
Hoe haal je het maximum uit je offerteaanvragen? In veel bedrijven worden aanvragen slecht opgevolgd. Komt het tot een offerte, dan wordt er vaak zelden nog naar omgekeken. Nochtans kan je met enkele eenvoudige tips en een goede software veel meer geld halen uit je inspanningen.
Productiebedrijven en schrijnwerkerijen in het bijzonder, die zelf iets produceren of plaatsen, moeten constant waken over de efficiëntie van hun operationele processen. Ze moeten er zich van bewust zijn dat bij elk project, van bij de aanvraag tot de betaling, de controle wordt behouden en de voortgang verzekerd is.
Plotse en "double digit" prijsverhogingen, explosies van energieprijzen en indexaties van lonen hebben een serieuze impact op je kostprijs. In deze uitermate volatiele tijden is "margebewaking" binnen je bedrijfsvoering dus van (over)levensbelang. Een concurrentiële prijszetting, een financiële- en operationele opvolging en een correcte nacalculatie zijn, op vandaag, de aandachtspunten om niet voor verrassingen komen te staan. Geïntegreerde software-pakketten zijn geen overbodige luxe om dit, in "real time" te registreren en te analyseren.
Iedere schrijnwerkerij die zelf bokken heeft , kent de problematiek: waar zijn ze toch allemaal naartoe? Ook als je zelf regelmatig bokken krijgt van je leveranciers weet je dat het beheren- of beter het niet beheren- je tijd en geld kan kosten. Daarom is een gespecialiseerde functie binnen je ERP-softwarepakket meer dan handig.
Een dashboard doet ons onmiddellijk denken aan het controlepaneel in de auto. Het geeft een globaal overzicht over alle functies van ons voertuig. De vergelijking met een schrijnwerkerij is erg relevant.
In een goed operationeel planningspakket zit een online landkaart die je interactief kan gebruiken. Geografische planning stelt je in staat om, op een overzichtelijke manier, je werkmiddelen op het terrein te optimaliseren en te plannen.
Bij een verkoop wordt er een schatting gemaakt van materialen en uren. Er wordt een factor voor risico en winst aan toegevoegd. Met deze gegevens wordt de planning opgemaakt. Tijdens de uitvoering loopt het soms anders dan voorzien. Een goede tijdsregistratie geeft een correct beeld van wat is kunnen fout lopen.
Tijdens Polyclose was de rode draad binnen de gesprekken een verregaande digitalisatie voor de schrijnwerkerij. Bedrijfsleiders, office managers, productiemanagers,...zijn één voor één op zoek naar softwareoplossingen, waarmee ze op elk moment via computers, maar eveneens op een tablet of via een app kunnen controleren én visualiseren wat de status is van de bedrijfsprocessen.
De "slimme" fabriek Iedereen heeft de mond vol van "Industrie 4.0", een trend van automatisering en gegevensuitwisseling bij industriële fabricagetechnieken. Ook in je schrijnwerkerij kan het productieproces online aangestuurd worden.
Een aspect dat bij de aanschaf van een softwarepakket heel dikwijls over het hoofd wordt gezien, is de ondersteuning bij de implementatie en de support bij het gebruik. Vandaag met meer en meer automatisatie, is het erg belangrijk dat je snel en efficiënt hulp en ondersteuning krijgt om de onderbrekingen tot een minimum te herleiden. Wat mag je verwachten?
Een goed planningspakket is een basisvereiste voor elke schrijnwerkerij. Duidelijke afspraken over de plaatsing, de levering of afhaling, het opvolgen van bestellingen en de voortgang van de productie moeten voor iedere medewerker en per klant helder en overzichtelijk beschikbaar zijn. De digitale (r)evolutie zorgt ervoor dat klanten steeds minder geduld hebben en dat men heel snel op de bal moet spelen. Mobiel werken wordt eerder een noodzaak....
Houten ramen...authentiek, warm en esthetisch Hout was ooit het enige materiaal om ramen en deuren mee te maken. Ondertussen teruggedrongen tot een heel eigen segment van de markt. Vandaag wordt kunststof en vooral aluminium gebruikt voor de constructie van ramen en deuren. Maar hout blijft een heel goed materiaal met heel wat mogelijkheden.
Iedereen weet hoeveel tijd het kost om een offerte te maken voor ramen en deuren. Heel veel modellen komen echter steeds terug in de offertes en zijn makkelijk herkenbaar op het plan: enkel of dubbel opendraaiende ramen, binnen- of buiten draaiende deuren, schuif- en hefschuiframen.
Om een productieproces efficiënt te laten verlopen heb je liefst grote aantallen van gelijkaardige producten. De werkelijkheid is dikwijls heel anders. Een klant bestelt soms één of enkele ramen en dan nog dikwijls van verschillende types en afmetingen.
De CE-markering is verplicht voor fabrikanten die ramen en deuren verkopen aan plaatsingsbedrijven of rechtstreeks aan de consument. Via de gepaste software kan dit op een efficiënte manier beheerd worden.
Thermische isolatie Het berekenen van de thermische isolatie is reeds lang ingeburgerd in de software voor schrijnwerkerijen. Vertrekkende vanuit de U-waarden van de profielen en het glas, aangevuld met het effect van de glasrand, wordt de isolatiewaarde van elk individueel raam of deur correct berekend. Aan het einde van de offerte krijg je dan een gemiddelde waarde per vierkante meter te zien.
Een veelheid aan onderdelen zorgt voor een complex productieproces Een aluminium raam is op vandaag meer dan ooit een meccano met een veelheid en grote verscheidenheid aan onderdelen. Profielen, toebehoren, beslag, rubbers en isolatoren maken dat voor een vlotte doorstroming, de samenstelling op meerdere werkplekken gebeurt. Bij kleinere productiecapaciteiten werkt men nog veel rond één werktafel. De onderdelen en de gereedschappen liggen dan rond de werktafel verspreid, maar het vakmanschap en flexibiliteit van de medewerkers zorgen voor de afwerking.
Alhoewel in veel sectoren hoogtechnologische machines en automatisering al langer zorgen voor de optimalisatie van de (productie)processen, bleven de schrijnwerkerijen tot voor kort in een traditioneel ambachtelijke omgeving werken. Meer en meer en onder druk van een veranderende markt zijn heel wat schrijnwerkers overgeschakeld naar het gebruik van software. Heel dikwijls zijn dit deeloplossingen, die al dan niet geïntegreerd zijn of officetoepassingen zoals Word en Excel.
Het goed functioneren van je software is in deze gedigitaliseerde en geautomatiseerde wereld een basisvoorwaarde. Bij problemen staat men al gauw voor verlies aan tijd en efficiëntie. Een professionele ondersteuning en snelle hulplijn zijn dus van levensbelang.
Een goede controle hebben en houden over het operationele proces binnen je schrijnwerkerij is cruciaal voor efficiëntie, leverbetrouwbaarheid en uiteindelijke klanttevredenheid. Het volledige proces kan je opdelen in 3 belangrijke deelprocessen, namelijk de 3 P's: Productconfiguratie Planning Productie
In de vorige tipbrieven hebben we het gehad over de kenmerken, de principes en de voordelen van een online aansturing van de werkvloer. Hier gaan we in op de verdere digitalisering van het productieproces.
In de vorige tipbrief hebben we het gehad over de kenmerken en de principes van een online aansturing van de werkvloer. Hier geven we kort de belangrijkste redenen waarom onze klanten hiervoor gekozen hebben.
In de werkplaats van een schrijnwerkerij komen drie elementen samen: mensen, middelen en de flow. In veel werkplaatsen worden werkbestanden rechtstreeks naar de machines gestuurd en krijgen werknemers hun opdrachten op papier om hiermee aan de slag te gaan. De papieren volgen dus de werkstukken.
Elk calculatiepakket kan maten berekenen en onderdelen kiezen in functie van de kenmerken van het product: het type, de breedte, de hoogte, de diepte, het gewicht en dergelijke. Deze berekeningen en keuzes worden afgeleid uit de basiskenmerken van de onderdelen waaruit het model is opgebouwd. Deze basiskenmerken zetten we in databanken en de software gebruikt ze om zo de juiste configuratie van de onderdelen af te leiden.
POLYCLOSE 2018... en luisteren naar onze klanten Op de Polyclose beurs hebben wij met vele van onze klanten, in een ontspannen sfeer, met een hapje en een drankje, het jubileumjaar van TECHWIN ingezet. Onze medewerkers maakten van de gelegenheid gebruik om samen met de aanwezigen te toasten op de goede samenwerking.
"TECHWIN Software ging van start in 1993. Dankzij onze klanten vieren we in 2018 ons 25 jarig bestaan" André De Weerdt, Zaakvoerder TECHWIN Software
De manier van zakendoen en verkopen maakt een fundamenteel veranderingsproces door. Als vergelijking, wordt er weleens gezegd dat alle markten evolueren zoals de automobielmarkt. Enkele merkfabrieken produceren en assembleren wagens en verkopen via een uitgebreid dealernetwerk. Via verschillende, zowel offline- als online, kanalen worden de klanten naar de concessiehouders geleid.
Vandaag, nog meer dan vroeger, zijn snelle responstijden en correcte levertermijnen primordiaal voor de klanttevredenheid.
Gedurende de vele gesprekken die we hadden met onze klanten en waarvan wij de getuigenissen publiceerden, komen de belangrijkste aspecten, waarom ze voor TECHWIN kozen, naar voor.
Reststukken gebruiken Iedereen die met profielen werkt kent het probleem. Er is altijd wel een stuk over, dat je niet graag weggooit en je de volgende keer toch weer vergeet te gebruiken. Aan de hand van enkele praktische tips kan je alvast geld besparen:
Laten we eerlijk zijn. Het automatiseren van je bedrijfsprocessen met aangepaste software, is geen doel op zich. Het is wel een onmisbaar middel om een concurrentieel voordeel te creëren. Deze voordelen kunnen zowel extern als intern zijn. In de meeste gevallen versterken ze elkaar.
Werken in fases? Grotere projecten, die niet in één keer over de werkvloer gaan, worden gesplitst: we spreken dan van "fases". Er zijn twee belangrijke redenen om in fases te werken: de aantallen zijn te groot om gelijktijdig in de buffers van de werkplaats te gaan of de klant vraagt om gedeeltes aan te leveren op verschillende tijdstippen.
Bij de aanschaf of implementatie van nieuwe software in uw bedrijfsprocessen stelt u zich, terecht, een aantal vragen. Op de meest gestelde vragen geven wij graag een kort antwoord:
De beschikbaarheid, verwerkbaarheid en de prijzen van de onderdelen zijn essentieel bij het configureren van ramen en deuren. Door de uitstekende contacten met de voornaamste leveranciers beschikt TECHWIN over de meest recente data. Deze zijn verwerkt in de JoPPS-module en op een eenvoudige manier te raadplegen en te gebruiken.
Configuratiepakketten vind je in alle soorten en maten. Om je keuze te bepalen zetten we de belangrijkste criteria even op een rijtje.
De beste offertes zijn ongetwijfeld deze die je binnenhaalt. Immers, de offerte moet ervoor zorgen dat je prospect kiest voor je product en dienstverlening. Hou er dan ook rekening mee dat alle aspecten en rubrieken van je offerte bijdragen tot een rendabel project.
Na opmaak van de inventaris, komt van de boekhouding steevast de vraag: Hoe zit het met de voorraad? Wat voor velen een heuse klus is, hoeft niet zo te zijn als je door het jaar enkele regels volgt. Wij hebben het hier voornamelijk over bedrijven die eerst verkopen voor ze gaan aankopen en produceren. Ramen, deuren, binnendeuren, trappen, maatwerkmeubelen,... steeds dezelfde systematiek: opmeten, uitwerken en dan pas aankopen en produceren. Voor deze "make-to-order" producties onderscheiden we twee categorieën artikelen: project gerelateerde- en voorraadartikelen.
Om de verschillende bedrijfsprocessen in de schrijnwerkerij te ondersteunen bestaan er specifieke softwarepakketten: tekenprogramma's, boekhoudsoftware, "track and trace" pakketten, configuratiemodules,.... Elk pakket heeft zijn specialisatie en is expert in het eigen domein. Eén totaalpakket dat in alle facetten 'state of art' is, blijkt te dikwijls een verkooppraatje.
Wij hebben in de 9 vorige tipbrieven zoveel mogelijk informatie verstrekt om te komen tot een optimale planningsorganisatie voor je schrijnwerkerij. Een goede planning kan je namelijk veel tevreden klanten bezorgen en veel geld besparen. Toeval of niet, de meeste vragen hebben te maken met het commerciële aspect of het bewaken van je rentabiliteit. Onze tips zijn gebaseerd op praktijkervaringen en -vragen. Hierna de belangrijkste aandachtspunten:
Om succesvol te zijn bij je klanten moet je zoveel mogelijk aan hun verwachtingen voldoen. Naast een goed product, ervaren ze het naleven van de afspraken en het opvolgen van een goede planning als een kwaliteitskenmerk. Wil je hierdoor het verschil maken bij je klanten, dan kan de aanschaffing van een operationele planningsmodule het overwegen waard zijn.
Hoe je "dienst na verkoop" optimaliseren? Dit klinkt je wellicht bekend in de oren, de honderd en één dingetjes die je nog moet doen: een gebarsten ruit gaan vervangen, een draaikip gaan afregelen, een vliegenraam naleveren, een discussie gaan voeren over een kras op de deur of een klant die belt om een geforceerd slot onmiddellijk te gaan vervangen. We geven je graag enkele tips om je "dienst na verkoop" vlot te laten verlopen.
Breng alle documenten samen..... en digitaliseer Met een Excel-sheet wordt de prijs berekend. Op de getekende bestelbon is wat geschrapt en met de hand bijgeschreven. De opmeter heeft enkele foto's genomen met zijn smartphone en de e-mail van de klant, met zijn beslissing over links of rechts draaiend, is in de inbox van de verkoper blijven hangen. Herken je deze situatie?
Waarom iedereen met een checklist moet werken! Het gebruik van checklists biedt vele voordelen: je houdt enerzijds voldoende flexibiliteit voor elk individueel dossier terwijl je anderzijds steeds de controle en het overzicht behoudt van alle dossiers samen. Handig omgaan met een checklist en bijbehorende taken is een basiskenmerk van een goed werkend operationeel planningspakket. Maak eenmalig een zo volledig mogelijke checklist met zowel de routinetaken als ‘al wat je ooit al eens moeten doen hebt' voor een dossier. Groepeer de lijst van taken in een aantal logische rubrieken, zoals: administratie, bestellingen, werfinrichting.
"Een planning maak je om te beginnen en dan pas je hem aan" Iedereen kent het wel: een map per klant met daarin (de kopieën van) het order, de bestelbonnen van de materialen, enkele Excel sheets met het overzicht van de orders en de bestellingen per leverancier. Daarnaast nog een groot bord tegen de muur, het in te zetten personeel en de lopende werven. En ja, iedereen is aan het werk en alles geraakt altijd wel opgelost. Maar het kost wel veel tijd om elke wijziging te registreren en de impact ervan in te schatten. Het kost nog meer tijd en vooral geld als je het niet goed doet: naleveringen, haastklussen, openstaande facturen,...