Een goede planning zal je tevreden klanten bezorgen en veel geld doen besparen. Plannen blijft het moeilijke evenwicht zoeken tussen vragen en eisen van je klant en het best haalbare voor je organisatie.
"Een planning maak je om te beginnen en dan pas je hem aan"
Iedereen kent het wel: een map per klant met daarin het order, de bestelbonnen van de materialen, enkele Excel sheets met het overzicht van de orders en de bestellingen per leverancier. Daarnaast nog een groot bord tegen de muur, het in te zetten personeel en de lopende werven. En ja, iedereen is aan het werk en alles geraakt altijd wel opgelost.
Maar de conflicten met andere afspraken moeten direct zichtbaar zijn voor je beloftes maakt aan je klant. En, er kan maar één waarheid zijn voor klanten en medewerkers: de centrale planning. Als je vanuit dit centrale overzicht dan ook nog kan doorklikken naar de details van het order, naar het toegewezen personeel, naar de e-mails en andere communicatie dan zit je goed. Alles is immers direct zichtbaar voor iedereen.
De status van elke taak wordt door een goed planningspakket ogenblikkelijk aangepast en er wordt getoond wat er verandert in de planning, in een orderbevestiging of in de leveringen.
Een duidelijke planning komt zowel de efficiëntie als de rentabiliteit van je schrijnwerkerij ten goede. De kunst van een overzichtelijke planning zit voor een belangrijk deel in het gebruik van duidelijke en voor iedereen onmiddellijk herkenbare symbolen. Deze symbolen moeten in een oogopslag de status van het dossier weergeven en aantonen wie welke actie moet ondernemen.
In een goed operationeel planningspakket zit een online landkaart die je interactief kan gebruiken. Geografische planning stelt je in staat om, op een overzichtelijke manier, je werkmiddelen op het terrein te optimaliseren en te plannen.
Bij een verkoop wordt er een schatting gemaakt van materialen en uren. Er wordt een factor voor risico en winst aan toegevoegd. Met deze gegevens wordt de planning opgemaakt. Tijdens de uitvoering loopt het soms anders dan voorzien. Een goede tijdsregistratie geeft een correct beeld van wat is kunnen fout lopen.
Ga na of de planningsmodule speciaal afgestemd is op jouw bedrijf en of de ontwikkelaar vertrouwd is met jouw bekommernissen. Controleer bovendien of het maatwerk is of een bestaand softwarepakket. Dit laatste evolueert mee met de markt en brengt de beste praktijkresultaten van iedereen samen.
Maar, weet ook dat een planning zonder een goede organisatie van je processen en/of mensen, gedoemd is om te mislukken. Breng daarom eerst uw processen duidelijk in beeld alvorens planning software te implementeren. TECHWIN heeft daarvoor een eenvoudig stroomdiagram of flowchart uitgewerkt.