In de werkplaats van een schrijnwerkerij komen drie elementen samen: mensen, middelen en de flow. In veel werkplaatsen worden werkbestanden rechtstreeks naar de machines gestuurd en krijgen werknemers hun opdrachten op papier om hiermee aan de slag te gaan. De papieren volgen dus de werkstukken.
Met deze manier van werken weet iedereen wel wat er moet gebeuren, maar is er geen overzicht van wie met wat bezig is en hoever een order al dan niet klaar is. De opdracht wordt vooraan in de werkplaats geïnitieerd en men moet wachten tot ze is afgewerkt. We spreken van een zogenaamd "Black box"- principe, d.w.z. om de status van een order te kennen moet je zelf gaan kijken. Bijkomende moeilijkheid: "haastklussen" kunnen enkel onder begeleiding sneller doorgevoerd worden.
Je wil het productieproces optimaliseren? Overweeg dan om de werkplaats 'online' aan te sturen.
1. de werknemer neemt zijn werkstuk, scant het en ziet wat hij moet doen.
2. er komt een werkstuk aan (via een automatisch transport) en op het scherm wordt getoond wat het is en welke bewerkingen moeten gebeuren.