Print Friendly and PDF
06/2022

Opvolgen manco’s op de werkvloer

Alles gaat altijd goed tijdens het productieproces in je schrijnwerkerij, tot er zich haperingen voordoen. Iedereen kent het wel: alles goed ingepland, alle materialen geleverd, productie gestart en dan blijkt dat één van de profielen beschadigd is, slecht gelakt is of de vleugel valt bij het inhangen en de hoek is stuk. De vleugel moet dus opnieuw gemaakt worden, maar het order is ondertussen meer dan half verzaagd. Enkele ramen zullen dus niet afgewerkt kunnen worden.

Een goede werkvloeraansturing en controle over het operationele proces is cruciaal voor de efficiëntie, leverbetrouwbaarheid en uiteindelijke klantentevreden-heid, maar de opvolging van deze manco's is dikwijls een moeilijke en tijdrovende karwei. Een goed productie-opvolgingspakket kan hierbij helpen. De inzichten die het biedt geven de opportuniteit in te grijpen: je kan real-time opdrachten uitdelen en prioriteiten bijstellen, terwijl je op voorhand de impact van je beslissingen kan inschatten.

Enkele praktische tips:

  • Waar het probleem ontstaat en vastgesteld wordt moet het ook kunnen gemeld worden. Op de werkvloer staan terminals waar je niet alleen instructies kan opzetten, maar ook eventuele problemen onmiddellijk melden.
  • Het melden moet éénvoudig zijn en mag niet teveel tijd of moeite vragen van de operator. Deze moet zo spoedig mogelijk kunnen verder werken. Best is dus om een aantal categorieën aan te maken met standaardproblemen waar dan eventueel met wat tekst verduidelijking bijgezet kan worden door de werkplaatsverantwoordelijke.
  • Alle manco's komen in één lijst waar je kan zien op welk project en voor welke positie(s) ze zijn. Ook de datum en prioriteit worden toegekend. Op deze manier wordt het overzichtelijk.
  • Problemen kunnen:
    • het werkstuk-profiel of kader-tegenhouden omdat het niet verder gebruikt kan worden. Hier moet een nieuw stuk worden gemaakt. Als de materialen binnenkomen voor een ontbrekend werkstuk dan ga je naar de werkpost het werk hervatten waar het vorige keer fout liep en zo wordt de manco automatisch afgemeld.
    • het werkstuk niet tegenhouden omdat het verder gebruikt kan worden maar achteraf aangevuld of hersteld kan worden. Hier loopt alles verder en wordt er een herstelling ingepland. Voor een probleem op een werkstuk dat nog kan hersteld worden, bijgewerkt met een kleurstift bijvoorbeeld, meldt je de manco manueel af.
  • Het opvolgingssysteem moet flexibel toelaten om locaties te veranderen: onvolledige karren overzetten naar een andere kar of de locatie van een beschadigde deurvleugel aangeven zodat je er achteraf ook niet moet naar zoeken.

Conclusie

Ook als er tijdens het productieproces problemen voor-komen is het belangrijk de doorstroom en de efficiëntie te behouden. Door een goede registratie en een goed opvolgingssysteem kan je, ook bij manco's, de rust en het overzicht op de werkvloer bewaren. Gespecialiseerde software beheert en optimaliseert ook het productie-proces bij uitzonderingen en onderscheidt zich op deze wijze van de standaardpakketten.

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.