De beste offertes zijn ongetwijfeld deze die je binnenhaalt. Immers, de offerte moet ervoor zorgen dat je prospect kiest voor je product en dienstverlening. Hou er dan ook rekening mee dat alle aspecten en rubrieken van je offerte bijdragen tot een rendabel project.
Offertes aanvragen is, op vandaag, veel eenvoudiger geworden. De potentiele klant reageert op een advertentie of heeft je website gevonden, loopt je toonzaal binnen of belt je op.
Probeer steeds een afspraak te maken en luister aandachtig naar de klant, begrijp zijn pijnpunten en detecteer zijn beslissingscriteria. Een goede offerte is dan een persoonlijk en logisch antwoord op al deze aspecten. In je offerte herkent de klant zijn eigen verhaal. Geef meteen ook aan wat de volgende stap zal zijn.
Het opmaken van een offerte is dikwijls een hele karwei. Soms ben je uren bezig met het uitzoeken van specificaties en prijzen. Toch wil je de klant niet afschepen met een standaardverhaal. Een goede aanpak is zorgen voor "maatwerkconfectie": de standaardgegevens haal je uit je softwaremodule, aangevuld met de persoonlijke en herkenbare elementen voor de klant.
Een offerte met foto's, tekeningen en een duidelijke omschrijving van je aanbieding zal zeker helpen om de klant voor jou te doen kiezen. Een droge opsomming zoals op de rekening van een supermarkt is niet echt wervend. Met een goed calculatiepakket kan je in functie van het type klant veel of weinig details over de prijs meegeven. Een professionele klant zal je meer details meegeven dan een particulier.
Een goede calculatiesoftware moet je toelaten snel een overzicht te krijgen van de kosten en de marges. Dit is erg belangrijk om te weten hoever je kan gaan bij eventuele prijsnegotiaties.
Zichtbare kortingen werken beter als je er iets voor terug vraagt: een bestelling voor het einde van de maand of een contante betaling. Reken percenten om naar absolute Euro's. Dit geeft grotere getallen.
Onder het motto "goede afspraken maken goede vrienden" is het goed, duidelijk te maken wat de klant mag verwachten of wat niet is inbegrepen. Maar verkopen is ook en vooral helpen kopen en beslissen. Vermeld duidelijk hoe en aan wie hij bijkomende informatie kan vragen. Maak het je toekomstige klant ook makkelijk met een duidelijke bestelbon waarop hij "voor akkoord" kan tekenen.
Bij het opmaken van de offerte is het belangrijk, dit zo efficiënt mogelijk te doen. Steek niet teveel tijd in het berekenen en opmaken van de offerte. Gebruik daarvoor gespecialiseerde software. Bespaar daardoor tijd, die je kan gebruiken om de offerte met je klant te bespreken. Menselijk contact blijft, ondanks de digitalisering, de sleutel tot succes.