Print Friendly and PDF
01/2020

Het belang van een goede werktijdregistratie in uw planningspakket

Bij een verkoop wordt er een schatting gemaakt van materialen en uren. Er wordt een factor voor risico en winst aan toegevoegd. Met deze gegevens wordt de planning opgemaakt. Tijdens de uitvoering loopt het soms anders dan voorzien. Een goede tijdsregistratie geeft  een correct beeld van wat is kunnen fout lopen.

Een belangrijk, zo niet het belangrijkste, aspect daarvan is de registratie en toewijzing van de werktijden. Toewijsbaar of niet, verkoopbaar of niet, in ieder geval moeten de bestede werktijden, zowel op de werkvloer als op verplaatsing, geregistreerd worden.

1. Tijdsregistratie op de werkvloer

  • De werknemer corrigeert zelf zijn gegevens: het dossier, de activiteiten en de start- en stoptijden zullen altijd mooi de dag vullen.
    Eventuele vergissingen of fouten komen niet of nauwelijks in zicht. Manueel de gegevens overbrengen naar het planningspakket is het enige werk om verder te kunnen met de verwerking.
  • Een tweede mogelijkheid is dat vanuit het planningspakket barcodes worden aangemaakt om de activiteit per dossier weer te geven. Elke werknemer scant met een kleine pocketscanner deze codes en registreert zo het begin en het einde van de opdracht. De scanners worden aan het eine van de dag uitgelezen en de gegevens worden automatisch aan het juiste project toegewezen.
    Door vergissingen, vergetelheden of dubbel scannen moeten de gegevens, voor ze bruikbaar zijn, altijd "opgekuist" worden.
  • De derde mogelijkheid vraagt meer voorbereiding, maar de resultaten zijn veel betrouwbaarder. Door de taken op de verschillende werkstations met de juiste prioriteit klaar te zetten, kan de werknemer pas starten als hij de opdracht opvraagt. De tijd begint dan te lopen en de opdracht stopt als de volgende opgestart wordt.
    Deze manier van werken biedt ook meer mogelijkheden om pauzes, problemen of tijdelijke andere opdrachten te registreren. Deze gegevens worden dan ook rechtstreeks aan de juiste dossiers toegewezen.

2. Tijdsregistratie van de plaatsingsploegen

  • Voor de registratie van de door de klant getekende lever- en prestatienota wordt er nog veel op papier gewerkt. Directe ingaven via smartphone of tablet beginnen meer en meer opgang te vinden. Daardoor is het mogelijk om snel en éénvoudig de uren en verplaatsingen aan het dossier toe te wijzen.
  • Een koppeling met een "Track & Trace" systeem geeft meestal goed aan waar en wanneer het voertuig ergens was. De activiteiten en het aantal plaatsers moeten dan verder manueel aangevuld worden.

Leren uit geregistreerde fouten

Voor een goede nacalculatie en om een goed inzicht te hebben over winst of verlies op een dossier, is de registratie van mogelijke fouten onontbeerlijk. Denk daarbij aan zaken die mis kunnen gaan bij de klant, bij de opmeting, bij de leveranciers, tijdens de productie, bij installatie en of op kantoor bij het uittekenen, bestellen of factureren.

Met de juiste module van het planningspakket, toegespitst op schrijnwerkerijen, kan men dit eenvoudig in kaart brengen. Er kunnen dan zowel per dossier als over een langere periode, conclusies worden getrokken en maatregelen genomen.

Benieuwd hoe wij dit in de praktijk aanpakken?

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.