Na opmaak van de inventaris, komt van de boekhouding steevast de vraag: Hoe zit het met de voorraad? Wat voor velen een heuse klus is, hoeft niet zo te zijn als je door het jaar enkele regels volgt.
Wij hebben het hier voornamelijk over bedrijven die eerst verkopen voor ze gaan aankopen en produceren. Ramen, deuren, binnendeuren, trappen, maatwerkmeubelen,... steeds dezelfde systematiek: opmeten, uitwerken en dan pas aankopen en produceren. Voor deze "make-to-order" producties onderscheiden we twee categorieën artikelen: project gerelateerde- en voorraadartikelen.
Voor projectartikelen heb je voornamelijk een bestelbeheer nodig, niet zozeer een voorraadbeheer. De exacte behoefte, afmetingen en aantallen zijn gekend vanuit de configuratie van het order.
De voorraadartikelen daarentegen komen meestal uit de "grijpvoorraad". Het hang- en sluitwerk voor ramen, schuifgeleiders, het binnendeurslot. In deze categorie zitten ook dikwijls de artikelen die niet geteld worden: schroeven, bouten, afkittingsmateriaal en dergelijke meer. En daar knelt dikwijls het schoentje.
Voorraad bewaken hoeft niet moeilijk te zijn. Met het juiste softwarepakket en enkele eenvoudige regels heb je steeds zicht op de actuele voorraad. Tellingen zetten theorie en praktijk terug gelijk. En door je verbruik op te volgen zie je zelf makkelijk of je niet constant te veel voorraad aanhoudt.