Print Friendly and PDF
03/2021

Digitaliseren: to be or not to be!

De marktstructuren en de manier van zakendoen maken een fundamenteel veranderingsproces door. Ook in de schrijnwerkerijsector zien wij schaalvergroting op gang komen. Meer en meer wordt er een onderscheid gemaakt tussen de fabrikant voor de productie en de dealers voor de verkoop en de plaatsing.
De digitalisering van de schrijnwerkerijen, verder aangewakkerd door de COVID-problematiek, is op vandaag de sleutel voor de interne en externe connectiviteit. Daarvoor is men op zoek naar softwareoplossingen, waarmee men op elk moment via computers, tablet of app met elkaar kan communiceren en informatie uitwisselen.

Fabrikant of interne connectiviteit

Via de wisselwerking tussen kantoor en werkvloer kan de productie worden aangestuurd in functie van de prioriteiten. Bovendien spreken we ook meer en meer van de 'visuele fabriek'. Geschreven instructies worden daar vervangen door beelden en tekeningen. In de visuele werkplaats krijgt de werknemer de opdracht op een aanraakscherm, dat naar wens ingericht kan worden. Door eenvoudig op het scherm te tikken, wordt de opdracht klaar gemeld en verschijnt de volgende opdracht met de hoogste prioriteit.
Ook de werktijd wordt meteen geregistreerd. De verwerking van deze registratie wordt in een grafiek op een dashboard direct online getoond. Zo heeft men altijd een overzicht van de performantie en de status op de werkvloer.
Enerzijds zorgt de beschikbaarheid en uitwisseling van data tussen de leverancier en de calculatie ervoor dat men steeds over de meest recente gegevens beschikt, zonder die zelf steeds opnieuw te moeten actualiseren of het risico te lopen dat ze achterhaald zijn. Anderzijds biedt dit ook de mogelijkheid om op een uiterst efficiënte manier en op basis van de calculatie en de aanwezige voorraad, bestellingen te plaatsen.

Dealer of externe connectiviteit

Soms zijn dealers exclusief verbonden met een merk. In het andere geval zijn het onafhankelijke vaklui die hun producten bestellen waar zij de beste service en ondersteuning krijgen. In beide gevallen is één van de belangrijkste tools voor een optimale samenwerking, het ter beschikking stellen van een performant offertepakket:

  •  De belangrijke gegevens zoals afmetingen, kleuren en draairichtingen worden door de dealer zelf ingebracht. Daardoor wordt de foutenlast beperkt en de efficiëntie sterk verhoogd.
  • Door met dezelfde database te werken als het productiebedrijf, wordt ook de correcte prijszetting gegarandeerd. Een dealer krijgt direct inzicht in zijn brutomarge.
  • De producten worden op een eenvoudige en overzichtelijke manier voorgesteld. Een gerichte vragenlijst per gekozen model beperkt, bij de verkoop, de kans om opties te vergeten.
  • De presentatie van de offertes is opgemaakt in de huisstijl van de dealer met eigen logo, lettertype, bladschikking en eigen contactgegevens.
  • Via deze software kunnen ook de bestellingen elektronisch doorgestuurd en de leveringsdata geconsulteerd worden.

Conclusie:

Hoogwaardige softwareoplossingen zorgen dus niet alleen voor een goede controle over de bedrijfsprocessen en laten toe om gegevens in real-time te visualiseren, maar ook en vooral voor een goede connectiviteit met het dealernetwerk.

 

Benieuwd hoe TECHWIN je kan helpen bij je digitaliseringsproces?



Contacteer ons vrijblijvend voor meer info

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.