Heel wat softwareprogramma's voor de schrijnwerkerij zijn standaardpakketten met quasi dezelfde functionaliteiten. De software past zich niet aan, dat betekent dat u het bedrijfsproces zo moet inrichten dat het aansluit bij de werking van de software. Een eventuele unieke werkwijze die concurrentievoordeel kan opleveren, gaat hierbij verloren.
Indien je hebt gekozen voor een flexibel basispakket kunnen er met een stukje maatwerk unieke functionaliteiten worden geïmplementeerd die een wezenlijk verschil maken voor je bedrijf.
Het voordeel van maatwerk is dat je je eigen identiteit kan behouden en zelfs benadrukken. Het doet wat jij nodig hebt, exact zoals jij het wil en zoals je dat ook gewoon bent. Maatwerk is de hefboom waarmee het hele bedrijf naar een hoger niveau wordt getild.
Maatwerk kan op erg veel domeinen worden toegepast. Slechts enkele voorbeelden:
Ingrijpen in de configuratie moet toelaten om naast de gegevens van de leverancier eigen suggesties en voordelen voor de klant voor te stellen en te berekenen. Ter illustratie: overal dezelfde deurscharnieren gebruiken om het esthetisch te laten kloppen of net een eenvoudiger type scharnier te kunnen toepassen om de prijs te optimaliseren
Op een gepersonaliseerd inputscherm zet je enkel de velden die zeker moeten ingevuld zijn, zodat ook niet-werkvoorbereiders met de software aan de slag kunnen.
De opmaak van een offerterapport kan afgestemd worden op jouw type klanten.
De volgorde en opvolging van je dagelijkse werkprocessen gebeurt bij voorkeur in de taal en met de woordenschat die je gewoon bent in je bedrijf.
Voor je overgaat tot maatwerk is het essentieel om de mogelijkheden van het basispakket goed te begrijpen. Samen met de specialisten wordt dan de analyse gemaakt van de gevraagde aanpassingen en hieruit volgt een schatting van het nodige werk. Na de uitwerking worden de aanpassingen gevalideerd en dit kan leiden tot nieuwe inzichten. Je hoeft dus helemaal niet van nul te beginnen.
Het is dan belangrijk om de gevraagde verbeteringen te analyseren en uit te werken. Er is dus niks mis mee om opnieuw vragen te stellen als de eerste resultaten zichtbaar worden en door verder voortschrijdend inzicht tot de beste resultaten te komen. Je kan het vergelijken met op een ladder te klimmen: hoe hoger je klimt, hoe verder je ziet.
Voor de uitwerking van maatwerk doe je dus best beroep op een softwareleverancier die ervaring heeft in de schrijnwerkerijsector, open staat voor de vragen en specialisten heeft voor de uitvoering.