Print Friendly and PDF
05/2020

Bespaar tijd en geld met een optimaal bokkenbeheer

Iedere schrijnwerkerij die zelf bokken heeftkent de problematiek: waar zijn ze toch allemaal naartoe? Ook als je zelf regelmatig bokken krijgt van je leveranciers weet je dat het beheren- of beter het niet beheren- je tijd en geld kan kosten. Daarom is een gespecialiseerde functie binnen je ERP-softwarepakket meer dan handig.

Hoe ga je tewerk?

  • Registreer je bokken
Begin met het aanmaken en registreren van de eigen bokken met een unieke identificatie code. Doe dit ook voor de inkomende bokken van de leveranciers. 

  • Vermeld duidelijk wat er op de bok staat
Enkele delen, het volledig order, een order dat gespreid staat over meerdere bokken of meerdere (kleine) orders voor dezelfde klant samen opéén bok. Ook als een deel langer is dan de bok moet dat kunnen aangegeven worden, zodat er rekening mee gehouden wordt bij het plannen van het transport.

  • Geef elke bok een status
De bok kan vrij zijn of reeds (deels) geladen met producten, maar nog steeds binnen het bedrijf. Hetzelfde kan gebeuren op de werf: de bokken staan nog steeds geladen of ze zijn reeds door de plaatsingsploeg vrij gemeld en  kunnen vanaf dan opgepikt worden. 

  • Organiseer het transport
De geladen bokken worden op transport gezet: routes kunnen georganiseerd worden in functie van o.a. postcodes of regio's en in functie van de capaciteit van de vrachtwagen. Tijdens een route kan er "leeggoed" meegenomen worden. Eens ze terug in het bedrijf zijn, kunnen ze opnieuw gebruikt worden voor een volgend order.

 

Hoe je bokken lokaliseren?

Door op je bokken een barcode, een QR-code of zelfs een digitale tag aan te brengen kunnen ze sneller geïdentificeerd worden. De betere, maar voorlopig iets duurdere, oplossing is om er een GPS-Tracker aan te bevestigen zodat je op elk moment kan opvragen waar ze staan.

Extra handig is dat je op een kaart in één overzicht kan zien waar bokken staan: groene stippen voor de vrije, rode voor deze die nog steeds vol staan. Er kunnen dan bij het plannen routes aangemaakt worden om de levering en de ophaling te optimaliseren en op deze manier veel tijd en geld te besparen. Je softwarepakket moet je daarbij kunnen helpen.

Benieuwd hoe dit werkt in de praktijk?

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.