Niks zo erg als iets vergeten te factureren. De kans dat je klant vraagt waar zijn factuur blijft, is eerder klein. Door je facturatie te koppelen aan de operationele planning vermijd je dit probleem. Lees hier enkele tips om dit vlot te laten verlopen:
Elk dossier heeft een commerciële waarde. Noteer dit bedrag onmiddellijk in het dossier van zodra het gekend is voor de aanvang van de werken.
Tijdens de uitvoering kan dit bedrag natuurlijk veranderen door:
Als het dagrapport de dag daarna op je bureau belandt, verwerk je ook deze gegevens mee in het dossier.
Hoe werkt dit?
Druk vanuit je operationele planning niet alleen de kopie voor de klant maar ook de kopie voor de boekhouding. Of beter nog, koppel de beide programma's aan elkaar. Klant-en facturatiegegevens hoef je dan maar één keer in te geven.
Gebruik voor elk dossier een checkbox ‘volledig gefactureerd'. Die verzet je pas na volledige oplevering en na de opmaak van de eindfactuur. Met een eenvoudige filter zie je onmiddellijk hoeveel werkzaamheden er werden uitgevoerd zonder een factuur te sturen naar een klant.
Een facturatie-module in je softwarepakket zorgt ervoor dat alle werken, ook de onvoorziene meerwerken netjes gefactureerd worden. De koppeling met de boekhouding zorgt voor efficiëntie en vermijdt fouten.