Het order werd binnengehaald en de planning is opgemaakt. Na het opmaken van de "behoeftelijst" wordt de voorraad gereserveerd en de benodigde artikelen besteld. Daar we voornamelijk te maken hebben met "make-to-order" producties onderscheiden we twee categorieën artikelen: voorraad- en project gerelateerde artikelen.
Voor projectartikelen heb je voornamelijk een be-stelbeheer nodig, niet zozeer een voorraadbeheer. De exacte behoefte, afmetingen en aantallen zijn gekend vanuit de configuratie van het order. De voorraadartikelen daarentegen komen meestal uit de "grijpvoorraad". Een slim magazijnbeheer zorgt ervoor dat bij het verzamelen van een order er niet steeds moet worden gezocht. Met een eenvoudig reststukkenbeheer kan je bovendien nog heel wat geld besparen.
Voor project gerelateerde artikelen worden de be-stellingen geplaatst in functie van de noden aangegeven bij de configuratie. De levertermijnen en de opvolging daarvan is essentieel voor het respecteren van de planning.
Verwerk de inhoud van de behoeftelijst en controleer of er voldoende vrije voorraad is. Reserveer indien nodig en bestel pas als er te weinig artikelen zijn of het aantal beneden de minimum voorraad komt.
Bij magazijnbeheer ga je net dat stapje verder dan in bestel- en voorraadbeheer: in het bestel- en voorraadbeheer ga je registreren dat de artikelen besteld, toegekomen, verkocht of gebruikt zijn, terwijl je er in magazijnbeheer ook onmiddellijk een plaats gaat aan toekennen. Door met duidelijke locaties te werken in het magazijn kan je de piklijst van een order uitbreiden met de locaties zodat bij het verzamelen van een order er niet langer moet gezocht worden.
Bij projectartikelen of -materialen, die op maat van een project besteld worden, moet er plaats toegewezen worden om ze tijdelijk te stockeren tot ze verwerkt worden. Dit type van artikelen roteert dus zeer regelmatig.
Iedereen die met profielen werkt kent het probleem. Er is altijd wel een stuk over, dat je niet graag weggooit en je de volgende keer toch weer vergeet te gebruiken.
Om te bepalen wat je zou kunnen bijhouden, kijk je eerst naar de belangrijkste criteria: hoe vaak gebruik je dit type profiel, hoe courant is de kleur, hoe duur is het en vooral vanaf welke lengte is het bruikbaar.
Als het project definitief is opgemeten, ga je rekenen om de bestelbonnen te maken. Essentieel is dat je software eerst kijkt of er bruikbare reststukken beschikbaar zijn, alvorens volle lengtes te bestellen. Op de zaaglijsten is aangegeven welke reststukken je eerst moet nemen voor je aan de volle lengtes begint.
Met het juiste softwarepakket en enkele eenvoudige regels combineer je deze vier functionaliteiten.