Print Friendly and PDF
01/2019

Automatisering in een sterk veranderende markt: 6 aandachtspunten!

Alhoewel in veel sectoren hoogtechnologische machines en automatisering al langer zorgen voor de optimalisatie van de (productie)processen, bleven de schrijnwerkerijen tot voor kort in een traditioneel ambachtelijke omgeving werken. Meer en meer en onder druk van een veranderende markt zijn heel wat schrijnwerkers overgeschakeld naar het gebruik van software. Heel dikwijls zijn dit deeloplossingen, die al dan niet geïntegreerd zijn of officetoepassingen zoals Word en Excel.

De 6 belangrijkste aandachtspunten

1. Geïntegreerde oplossing laat de processen naadloos op elkaar aansluiten

Als schrijnwerkersbedrijf ben je niet op zoek naar software, maar naar een oplossing om zo efficiënt en correct mogelijk te kunnen werken. Dit is erg belangrijk voor de klanttevredenheid en de rentabiliteit van je bedrijf.

Uitgaande van de basisprocessen binnen een schrijnwerkerij, namelijk calculatie, planning en werkvloeropvolging zorgt men best voor een geïntegreerde oplossing. Dit zorgt ervoor dat alle medewerkers op een uniforme manier werken en de interne processen naadloos op elkaar aansluiten. Op die manier wordt dubbel werk geëlimineerd, foutenlast geminimaliseerd en op een uniforme wijze geproduceerd.

2. Configureren helpt het eindproduct duidelijk te zien

De configuratie in de schrijnwerkerij kan behoorlijk complex zijn. De producten zijn meestal maatwerk en dus pas uit te rekenen na de opmeting en de verkoop. Een goed configuratiepakket biedt ondersteuning bij de calculatie van de kostprijs, de opmaak van de offerte, het opstellen van de bestellijsten en het aanmaken van de werkplaatsinstructies.

Elke deelsector heeft bovendien zijn eigen specialisatie. Ramen- en deuren, binnendeuren, trappen of algemeen schrijnwerk hebben gelijklopende principes, maar andere specificaties. Je configuratiesoftware moet daar rekening mee houden.

3. Offertemodule verhoogt aantal bestellingen en helpt dealers

De beste offertes zijn ongetwijfeld deze die je binnenhaalt. Je offerte moet er voor zorgen dat je prospect kiest voor jouw producten en dienstverlening. Hou er dan ook rekening mee dat alle aspecten van je offerte bijdragen tot een rendabel project.

De manier van zaken doen maakt een fundamenteel veranderingsproces door. Ook in de sector van de schrijnwerkerijen zien wij, om zowel commerciële als operationele redenen, schaalvergroting op gang komen en is er een duidelijk onderscheid tussen productie, verkoop en plaatsing. In vele gevallen wordt met dealers gewerkt, ofwel verbonden met een bepaald merk ofwel zijn het onafhankelijke vaklui. In beide gevallen is één van de belangrijkste tools voor een optimale samenwerking, het ter beschikking stellen van een performant offertepakket.

4. Nacalculaties bewaken de rentabiliteit

Verkoopprijzen zijn ofwel gebaseerd op marktconforme prijzen ofwel berekend vanuit een voorcalculatie op basis van de gebruikte materialen, het ingezette materieel en de werktijden met de nodige marges voor risico en winst. In beide gevallen is een goede nacalculatie van cruciaal belang.

Nacalculatie bestaat er uit de effectieve kosten van al je materialen en van je werkzaamheden toe te wijzen aan de facturen die je maakt. Heel veel hangt af van een correcte registratie. De boekhouding is een evidente bron van inkomende facturen. Een goede tijdsregistratie gekoppeld aan je operationele planning helpt je snel op weg om ook de juiste verdeling en toewijzing te maken.

5. Planning maakt klanten tevreden en optimaliseert plaatsingsploegen

Om succesvol te zijn bij je klanten moet je zoveel mogelijk aan hun verwachtingen voldoen. Naast een goed product, ervaren ze het naleven van de afspraken en het opvolgen van een goede planning als een kwaliteitskenmerk. Wil je hierdoor het verschil maken, dan is de aanschaffing van een operationele planningsmodule zeker het overwegen waard.

Maar ook de efficiëntie van de externe plaatsingsploegen is een zeer belangrijk rendementsaspect. Geografische planning stelt je in staat om, op een overzichtelijke manier, je werkmiddelen op het terrein te plannen en te optimaliseren.

6. Online aansturen van de productie zorgt voor efficiëntie

Online aansturen van de werkvloer gebeurt digitaal, dus zonder papier. Onderdelen krijgen een unieke code mee en ze worden gescand aan de werkpost. Dit kan met een barcode of zelfs een RFID-tag zijn. De onderdelen worden op deze manier herkend en daardoor weten machine en productiemedewerkers wat er moet gebeuren.

Door het online aansturen wordt de goederenstroom  optimaal over de werkvloer geleid. Zo krijg je de kans, om waar mogelijk de verschillende onderdelen gelijktijdig voor te bereiden en ze samen op de bokken te laten komen. Gelijktijdigheid is dus de sleutel tot efficiëntie.

Conclusie

Een automatisatie die volledig is afgestemd op de wensen en eisen vanuit je eigen markt, heeft grote voordelen. Kies daarom voor een software leverancier waarvan het de hoofdactiviteit is met jarenlange ervaring, die referenties heeft binnen de sector en die de evoluties binnen de schrijnwerkerijen op de voet volgt.

Zullen we even afspreken?

 

Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.